Viikkotehtävä 16 Laadi ylistys joutomaalle. Etsi joutomaa ja tee siitä merkityksellinen paikka antamalla syy sen olemassaoloon: rakenna esimerkiksi niin monta joutomaalle osoittavaa tienviittaa, että siitä tulee hetkessä uusi paikallinen nähtävyys.

Joutomaata etsimässä

Jäimme välitunnin jälkeen ulos. Opettaja kysyi meiltä, tiesimmekö mikä oli joutomaa? Muutamia hyviä ehdotuksia tuli ja lopuksi opettaja kertoi vielä tarkemmin joutomaasta. Päätimme lähteä etsimään joutomaata lähimaastosta.

Jos kerran joutomaa oli esimerkiksi alue, joka saattoi olla rakennettua, mutta silti käyttämätöntä tilaa, suuntasimme matkamme koulun taakse. Sieltä löytyivät pienet betoniset portaat, joiden alla oli paljon tyhjää ja käyttämätöntä tilaa. Paikka näytti vähän tylsältä.

Halusimme elävöittää kyseistä joutomaata taiteen keinoin. Mietimme lisäksi muita koulun ympäristössä olevia joutomaita. Pienen matkan päästä löytyi iso aukea paikka muutamine puineen ja pensaineen. Jos joutomaa voi olla tuulista, vetistä ja käyttämätöntä maa-aluetta, olimme jälleen kerran löytäneet joutomaan.

Mitähän toimintaa joutomaalla voisi tehdä? Aloimme miettiä erilaisia ehdotuksia: joutomaalla voi leikkiä armeijajuttuja, telttailla, rakentaa majoja, syödä eväitä, olla piilosta, leikkiä prinsessaa tai dinosaurusta, kiipeillä puissa ja laulaa. Halusimme toteuttaa muutamia ehdotuksia ja aloimme kaikki yhdessä leikkiä mukavaa toffee-leikkiä.

Leikissä ollaan piirissä käsi kädessä ja yksi leikkijä yrittää irrottaa oppilaita (toffeeta) irti toinen toisistaan. Leikin aikana meillä oli todella hauskaa ja kuumakin tuli, kun kaikin voimin yritimme pysyä toffeekasassa. Yhteisleikin jälkeen saimme leikkiä vapaasti erilaisia leikkejä. Kuvista näette, mitä kaikkea touhusimme.

Kun leikit olivat loppu, aloimme kerätä luonnonmateriaalia toista joutomaata varten. Otimme maasta kiviä, lehtiä, oksia ynnä muuta ja lähdimme luokkaan kokoamaan materiaaleista monenlaista taidetta. Toimimme yksin, pareittain sekä ryhmässä ja saimme aikaan monenlaisia juttuja.

Veimme luomuksemme ulos portaiden alle ja pystytimme vielä kyltin, jossa selvennettiin mistä oli kyse: ”Olemme arjen löytöretkeilijöitä. Löysimme joutomaan tästä koulun takaa portaiden alta. Teimme portaiden alle taidetta. Saa katsoa, muttei koskea! terveisin Katariinan koulun D3-luokka.” Nyt sitten tarkkailemme kuinka kauan portaiden alaosa saa pitää koristeensa.

Suosittelemme joutomaatehtävää kaikille!
-Katariinan koulun D3-luokka

Vastauksen kuvat (klikkaa suuremmaksi)

  • kevät 2011 026 Joutomaa näytti kovin tylsältä....
  • kevät 2011 034 Löytyi toinenkin joutomaa. Tääll...
  • kevät 2011 035 Toffee-leikissä oppilaat (toffee...
  • kevät 2011 039 Joutomaalla leikittiin piilosta.
  • kevät 2011 040 Joutomaalla harrastettiin akroba...
  • kevät 2011 047 Joutomaalta etsittiin materiaali...
  • kevät 2011 048 Luokassa rakennettiin luonnonmat...
  • kevät 2011 049 Joutomaa-taidetta kyhättiin paik...
  • kevät 2011 052 Pojat tarkistivat vielä, että ka...
  • kevät 2011 054 Taidetta ja tekstiä aiheesta.
  • kevät 2011 056 Kävyistä tehtiin mm. vartijoita.
  • kevät 2011 059 Luonnonmateriaalista syntyi mm....
  • kevät 2011 060 Kivistä, kävyistä, oksista ja sa...
  • kevät 2011 064 Maataidetta joutomaalla
  • kevät 2011 061 Jee, valmista tuli!
Kommentit
  1. Meiju Lampinen 26.4.2011 klo:17:38

    Valloittavia tapoja käyttää joutomaita. Erityisesti ihastuin sekä toiminnalliseen käyttöön leikin kautta että luonnonmateriaaleista tehtyyn joutomaataiteeseen.

Viikon Koululaisryhmä

Katariinan koulun D3

kevät 2011 061

Katariinan koulun D3 löysi joutomaita koulunsa lähistöltä ja otti joutomaat käyttöönsä leikkien ja taiteen keinoin.